50_4_image.gif

Vrchol a odhalení první desítky se pomalu blíží. Tento týden nabízíme pohled na pozice 20 - 11.

20
Yeah Yeah Yeahs - Fever To Tell
(Polzdor, 4/2003)

20.jpg

Když tato newyorská trojice vydala svůj debut Fever To Tell, stala se jejich frontmanka Karen O přes noc první dámou současné anglo-americké kytarové scény. A přestože si YYY dávají se svojí druhou deskou trochu na čas, jedním z vrcholů trojúhelníku newyorského retrokytarového božstva první poloviny nultných let (The Strokes - Interpol - Yeah Yeah Yeahs) už asi zůstanou nadobro. Spirituální otec Jon Spencer z nich musí mít opravdu radost. (pk)

19
Cinematic Orchestra - Everyday
(Ninja Tune, 5/2002)

19.jpg

7 dní v týdnu, 7 skladeb! Everyday patří bezesporu mezi to nejlepší, co label Ninja Tune vyvrhl do světa. Parta lidí kolem Jasona Swinscoea vytvořila nahrávku, která čerpá z tradičního jazzu, ale přitom zní současně. Najdeme tu také 2 hostující vokalisty: Fontellu Bass (All That You Give, Evolution) a Rootse Manuvu (velmi působivá All Things To All Men). Jedno z nejlepších alb roku 2002! (pp)

18
British Sea Power - The Decline Of British Sea Power
(Rough Trade
, 6/2003)

18.jpg

Na první poslech syroví British Sea Power, patrně nejlepší přátelé, jaké současná česká hudební scéna na Ostrovech má, jsou ve skutečnosti čtveřicí čestných mladíků s ostře řezanými rysy a se smyslem pro odvahu a romantiku v srdci. Vycházejí sice z punku, ale žádní špatňáci a ochlastové to nejsou. Pusťte si jejich vynikající debut a uvidíte, že budete mít neodbytný dojem neprodleně udělat nějakou správnou věc. (pk)

17
Delgados - The Great Eastern
(Chemikal Underground, 4/2000)

17.jpg

Skotští Delgados se nedávno rozpadli. Nutno ale říct, že po nich zůstala spousta dobrých desek. Když to vezmu od konce, tak za nejzdařilejší považuji Universal Audio, Hate a přelomovou Great Eastern na které se našli. Smutný hlas Emy Pollock, smyčce, plíživé bicí, ponuré klávesy, singly Danger a hlavně American Trilogy... Jejich písničky však nejsou vyloženě smutné, kupříkladu mě některé navozují až stav euforie. Ale já asi nebudu uplně normálni. (pp)

16
Koop - Waltz For Koop
(Jazzanova/Compost, 2/2002)

16.jpg

Byla doba, kdy se hitovka Summer Sun objevovala na každé druhé chilloutové kompilaci. Mnoho lidí jistě učarovala hlavně díky vokálu charismatické Yukimi Nagana, která se ukázala být tou nejlepší volbou. Kromě Summer Sun najdeme na albu dalších 8 neméně kvalitních skladeb na stopáži, která nedosahuje ani 40 minut! Waltz For Koop je dnes již downtempová klasika! (pp)

15
Moloko - Statues
(Echo, 3/2003)

15.jpg

Kdo by to řekl, že Statues, absolutní vrchol ve společné tvorbě dvojice Roisin Murphy a Mark Brydon, bude labutí písní Moloka. Je to tak. To, o čem tohle vynikající art-popové album pojednává především, totiž o partnerském rozchodu Roisin a Marka, jako by bylo předzvěstí i jejich rozchodu pracovního. Ale co na tom, kola pop music se točí dál a v nejlepším se má přestat. (pk)

14
Radiohead - Hail To The Thief
(Parlophone, 4/2003)

14.jpg

I když byl povyk, který Radiohead vyvolali deskou Kid A enormní, po albu Amnesiac a živáku I Might Be Wrong je začala mít řada lidí za uspávače hadů. Těžko říct, jestli je členové kapely chtěli přesvědčit o opaku (a o tom se dá pochybovat, vždyť Radiohead vždycky dělali přesný opak toho, co se od nich čekalo), ale jejich výrazně rockovější protibushovská deska Hail To The Thief byla něco jako facka do tváře klimbajícího svatebčana. (pk)

13
Coldplay - Parachutes
(Parlophone, 2/2003)

13.jpg

Když jsem poprvé před pěti lety slyšel písničku Yellow a zářoveň viděl i působivý klip k ní, bylo to příjemné učarování. Byl jsem přijemně překvapen když jsem si pak poslechl album Parachutes a zjistil, že takto skvělých písniček je na něm víc, třeba Don´t Panic, Trouble, Shiver nebo Spies. Z Coldplay se díky tomuto albu staly celosvětové hvězdy a myslím, že i díky těmto tlakům se následující A Rush Of Blood To The Head nepovedlo tolik, jako debut. (pp)

12
Avalanches - Since I Left You
(XL, 11/2001)

12.jpg

U protinožců to krom s klokanama umí i se samplema a na Since I Left You jich najdeme opravdu nemálo! Představte si veselejší skladby DJe Shadowa v ještě ulítlejším provedení! Avalanches na sebe upozornili nejdřív singlem Frontier Psychiatrist (a celý svět si tehdy opakoval "that boy needs therapy! psychosomatic!"), který doprovázel neméně úchylný klip a pak i debutovým albem, ze kterého bylo největší pozdvižení samozřejmě v Anglii (o rok později kvuli Royksopp). (pp)

11
Blur - Think Tank
(Food, 5/2003)

11.jpg

Blur se od britpopu začali odklánět ještě v době, kdy nebyl považovaný za definitivně mrtvý. O to logičtější je, že někdejší pionýři tohoto žánru neztratili narozdíl od svých bývalých souputníků pevnou půdu pod nohama a absorbovali do své tvorby i žánry, o kterých ještě před lety patrně nic moc nevěděli. Tahle deska je výjimečná v tom, že s ní zaženete hlad po hezkých písničkách, ale uspokojí vás i tehdy, když máte chuť pustit si něco experimentálního. (pk)

Pavel Kučera, Petr Pliska, 3.5.2005