50 nejlepších alb 2000-2005, 3.část / 30-21

50_3_image.gif

Přes polovinu našeho žebříčku se přehoupneme tento týden při odhalování nejlepších padesáti alb od roku 2000 dle New Music Magazinu. Jsou tu pozice 30 – 21.

30
Beck - Sea Change
(Geffen, 9/2002)

30.jpg

Po nepříliš dobře přijaté desce Midnite Vultures, která byla dle slov samotného autora na Ameriku příliš chytrá, vydal se Beck po prašných cestách zpátky k psychedelickému folku, se kterým si pohrával na předchozím album Mutations. Na Sea Change k tomu ale přidal ještě kus zlomeného srdce a ve spolupráci s producentem Tony Hofferem (Air, Turin Brakes aj.) natočil jedno ze svých nejlepších alb. Se Change je to nejdojemnější melancholické huhlání, jaké kdo kdy nahrál na album.(pk)

29
The Killers - Hot Fuss
(Lizard King, 6/2004)

29.jpg

Ze samotného hlavního města hazardu, totiž z Las Vegas, pochází skupina vyzbrojená tímto nebezpečným názvem. Zábavné je, že The Killers patří stejně jako Black Rebel Motorcycle Club k vlně amerických kapel, rochnících si v britském kytarovém zvuku a jejich debut Hot Fuss zní přesně tak, jak má znít deska americké indie skupiny, hrající si na britskou indie skupinu. Jejich kytarové hitovky s výrazným syntezátorovým podílem už dokonce inspirovaly jinou americkou partu, newyorské The Bravery, k tomu, aby se vydali Zabijákům po stopách. Uvidíme, kdo z tohoto duelu vyjde vítězně v druhém kole. (pk)

28
Prefuse 73 - One Word Extinguisher
(Warp, 5/2003)

28.jpg

Hudbu projektu Prefuse 73, za kterým se skrývá typ jménem Scott Herren, poznáte hned. Stačí když si představíte, jaké by to bylo, kdyby Aphex Twin produkoval hip hop. Herren na hiphopové beaty roubuje dost šílené a rozostřené samply a výsledek je velmi zábavný! Album One Word Extinguisher je jeho druhá řadová deska, ta první - Vocal Studies And Uprock Narratives je ale povedená neméně. (pp)

27
The Darkness - Permission To Land
(Must Destroy, 7/2003)

27.jpg

Heavy metal nikdy nezněl tak zábavně, dokud se na něj nevrhla tato norfolkská čtveřice. Zpěv Justina Hawkinse je stejně okázalý jako jeho hluboce vykrojené celotrikoty a při kytarových sólech jeho bratra Dana, které jakoby do našich časů spadly z doby před pětadvaceti lety, je těžké udržet kolena nepodlomená a potlačit nutkání levou rukou bruslit po imaginárním hmatníku. Že jde o recesi The Darkness nikdy nepřiznali a je to dobře, Andy Kaufmann přece taky nikdy neprozradil, kdy žertuje a kdy to myslí vážně. (pk) 

26
The Libertines - Up The Bracket
(Rough Trade, 10/2002)

26.jpg

The Libertines byli původně považováni za britské klony The Strokes. V téměř shodném období přišli s podobným zvukem a podobnou image, jejich původ však byl rozdílný. The Strokes jsou děti boháčů a The Libertines vznikli ve squatu. A proto je dnes - v době kdy už The Libertines vinou svého rock´n´roll lifestylu neexistují - možné říct, že oproti jenom navenek nazlobeným a ošuntělým The Strokes byli jejich londýnští kolegové ve své podstatě opravdovější. V Česku se jim dostalo větší pozornosti mezi indie fandy až s eponymním druhým albem, debut Up The Bracket je ale ještě divočejší a zábavnější. (pk)

25
Blue States - Nothing Changes Under The Sun
(Memphis Industries, 1/2001)

25.jpg

Album Nothing Changes Under The Sun je ve světě chilloutové hudby perla stejně velkého ražení jako třeba Programmed To Love od Bent nebo Simple Things od Zero 7. Hudbu projektu Blue States  můžeme přirovnat k Air, Thievery Corporation nebo Zero 7 a samozřejmě v sobě nezapře vliv staré filmové hudby jakou produikoval kupříkladu Ennio Morricone nebo John Barry. Skladby na tomto albu jsou prosluněné, plné sexy vokálů a rozmanitých klávesových ploch. Hitkovku Your Girl budete možná znát z nějaké chiklloutové kompilace, kterých jsou mraky. (pp)

24
The Hives - Veni Vidi Vicious
(Burning Heart, 9/2000)

24.jpg

Nejhlasitější švédská skupina vůbec nebo největší elegáni punku, i těmito přídomky lze označit The Hives a ten,  kdo je někdy viděl při živém vystoupení, jistě potvrdí, že je to zažítek do konce života. Černobíle vystajlovaná pětka ze švédského maloměsta Fagersta vznikla už v první polovině 90. let, ale světového věhlasu se dočkala až s návratem obliby kytarových kapel. Veni, Vidi, Vicious, jejich předposlední deska, je dosavadním vrcholem jejich tvorby, obsahující mimo jiné i megahity Hate To Say I Told You So nebo Die, Alright! Pozor na uši! (pk)

23
Belle & Sebastian - Dear Catastrophe Waitress
(Rough Trade, 10/2003)

23.jpg

Dear Catastrophe Waitress znamenal po výrazně slabší (o to však více úspěšné) desce Fold Your Hand Child... pro B&S návrat ve velkém stylu. Kapela se přesunula z labelu Jeepster records na uznávanou značku Rough Trade, najala producenta Trevora Horna a natočila album, kterým všem pochybovačům vytřela zrak. Najdeme tu výrazné hitovky jako Step In To My Office Baby, I´m A Cuckoo nebo Wrapped Up In The Books, ale i nenápadně se tvářící, avšak neméně kouzelné If She Wants Me či Asleep On Sunbeam. (pp)

22
Boards Of Canada - Geogaddi
(Warp, 2/2002)

22.jpg

Nástupce geniálního alba Music Has The Right To Children jde v podobné lini jako debut. Jejich charakteristický sound najdeme i zde, ve všech třiadvaceti kompozicích. Jde o mix pomalých beatů a zvuků, které dohromady vytvářejí kouzelnou a melancholickou hudbu se zvláštní atmosféru. Tohle talentované skotské duo patří rozhodně mezi největší esa na poli elektronické hudby. Pokud jste s ním dosud neměli tu čest, neváhejte. (pp)

21
Thievery Corporation - The Mirror Conspiracy
(ESL Music
, 8/2000)

21.jpg

Dva elegáni z Washingtonu, kteří se nechávají rádi fotit v oblecích, dělají muzku, která je neméně chic. Zasněné ženské vokály, dub, velký hit Lebanese Blonde, sitáry, retro... The Mirror Conspiracy považuju za jejich nejpodařenější desku. Přece jenom to tenkrát bylo ještě zábavné, teď už pánové jen opakují pořád dokola osvědčený model. Nic jiného asi nikdo ani nečeká. (pp)

Pavel Kučera, Petr Pliska, 26.4.2005