10 nejlepších remixových desek

remix_img.gif

I vy, čtenáři NMM, jste se podíleli na výběru deseti nejvýznamnějších remixových alb historie (viz výzva u recenze na Bloc Party: Silent Alarm Remixed). Vítěznou desítku jsme nechali bez pořadí, doplněnou jedním mimosoutěžním, byť pro celou scénu velmi duležitým bonusem.

Bjork - Telegram
(One Little Indian, 9/1996)

bjork.jpg

Telegram obsahuje remixy skladeb z Post a nutno říct, že to je ukázkový příklad toho, co v půlce devadesátých let letělo. Vedle tehdy módního junglu a trip hopu tu najdeme třeba i zajímavou smyčcovu úpravu Hyperballad v podání Brodsky Kvartet. Mimochodem Telegram není první remixovou deskou, kterou Bjork vydala, v roce 1994 vyšly remixy skladeb z Debutu pod názvem Mixes. (pp)

Fila Brazillia - Brazilification
(Kudos, 6/2000)

fila.jpg

První díl Brazilification je opravdu lahůdka a mimo to jsou na něm i známější jména než na dva roky staré dvojce, která už taková pecka není (i když to samozřejmě neznamená, že by byla špatná). Fila Brazillia si na tomto skvělém albu pohráli s perlami jako jsou kupříkladu Climbing Up The Walls od Radiohead, Toxygene od Orb, Cotton Wool od Lamb nebo New Direction od Freak Power. Za zmínku určitě stojí i roztomilá věcička jménem Mellow v podání stejnojmeného projektu.(pp)

Kruder & Dorfmeister - The K&D Sessions
(Studio K7, 10/1998)

kd.jpg

Downtempové "Dark Side of The Moon"... Kdo chce být aspoň trochu in, musí
tuhle desku mít doma v poličce s cédéčky. Tímhle dvojlabem pánové z Vídně
vyvrátili domněnku, že kompilace remixů nemůže mít nějakou ucelenou koncepci.
Na vlnách downtempové, dubové a trip hopové nálady, okořeněné o jemné drum 'n
bassové tepání a dohuštěné jazzovými motivy tvoří tohle album jádro
pulzujícího organismu. (ps)

Kings Of Convenience - Versus
(Source, 10/2001)

koc.jpg

Norské folkové duo Kings Of Convenience vzalo materiál ze svého debutu Quiet Is The New Loud a nabídlo ho ke zremixování takovým veličinám jako jsou třeba Royksopp, Four Tet, nebo Ladytron. Versus ale není klasická kolekce remixů, jsou tu ještě kolaborace (Erot) a remaky (Andy Votel, Evil Tordivel, Alfie). Díky tomuto albu dostala Erlendova a Erikova hudba zcela nový a plnější rozměr. (pp)

U2 - Melon
(Island, 3/1995)

u2.jpg

Na Ebayi tohle album koupíte za 50 dolarů neboť jde o sběratelskou raritu
vydanou pouze jako příloha U2 fanzinu. Rockoví mesiáši s novou dekádou
zahodili svou vážnou tvář za hlavu, vydali svoji nejlepší desku a plně se
nechali vtáhnou do spárů taneční hudby. Děvet skladeb z Achtung Baby a
Zooropy si vzali do parády duo Osborne & Oakenfold, David Holmes, Massive
Attack a další. (ps)

Mari Boine - Remixed
(Jazzland, 11/2001)

mari_boine.jpg

Pokud máte rádi world music a elektroniku, zalíbí se vám i tato krásná remixová deska skandinávské zpěvačky Mari Boine, jejíž styl se označuje jako joik. Z řad remixérů tu najdeme i pár známých, nejen severských jmén jako třeba ambientní projekt Biosphere, dubového Billa Laswella nebo zde až nezvykle poklidně znějící junglisty Future Prophecies. Dá se říct, že vyjma jednoho remixu jde o velmi slušnou práci. Tím jedním je míněn Those Norwegians remix skladby Gulan Du, který díky rovnému beatu zní tak trochu lacině. Jinak lze samozřejmě pochopit, že autorům šlo o širší žánrový rozsah. (pp)

Massive Attack - No Protection
(Wild Bunch, 2/1995)

massives.jpg

Debut Blue Lines byl natolik převratnou deskou, že snad ani nebylo možné, aby jej Massive Attack překonali. Jejich druhé album Protection proto bylo přijato s jistými rozpaky a hlavní, co na něm bylo kapele vytýkano, byl odklon od dubových a hip hopových experimentů ke klasičtější popové struktuře. Ortodoxní příznivci hudebního experimentu proto s povděkem přijali No Protection - jedno z nejklidnějších a nejkoherentnějších remixových alb vůbec - které z původního alba vytvořil dubový guru Mad Professor. (pk)

Primal Scream - Echo Dek
(Creation, 8/1997)

primals.jpg

Album Vanishing Point ještě nebylo na trhu ani čtvrt roku, když Primal Scream pustili do světa jeho remixovou verzi, kterou vytvořil producent Adrian Sherwood z legendárních Dub Syndicate. Podařilo se mu tak místy až uši drásající desku, přebíhající od psychedelie po ostrý punk, zklidnit do vynikajícího snového celku, který má náladou blízko k nejlepšímu tracku z Vanishing Point, skladbě Star. (pk)

The Cure - Mixed Up
(Polydor, 10/1990)

thecure.jpg

Názvy těhle remixů se vám vlezou do třicetiznakového ID3 tagu, písničky jsou
prodlouženy a spíše přearanžovány, takže původní nálada originálu není
rozdrcena žádný dunivým beatem nebo vokál rozsekaný na slabiky. Takové je
Mixed up. Podobně jako Achtung Baby od U2 i tohle remixové best of album
kytarové kapely překvapivě přineslo The Cure na počátku poslední dekády min.
století novou mladou fanouškovskou krev. (ps)

Shirley Bassey - The Remix Album: Diamonds Are Forever
(Nettwerk, 4/2000)

shirley.jpg

Podle řady ocenění jedna z nejlepších zpěvaček všech dob, která navíc jako jediná nazpívala ústřední melodii hned ke třem bondovkám (Diamonds Are Forever, Goldfinger a Moonraker) se koncem 90. let vrátila do povědomí spoluprací s Propellerheads. A právě ti byli vedle Groove Armady nebo Nightmares On Wax spolutvůrci nejlepších tracků z velmi zdařilého remixového alba, na němž se padesátá a šedesátá léta propojila s érou breakbeatů. Nestárnoucí klasika na druhou. (pk)

BONUS:

Pet Shop Boys - Disco
(Parlophone, 10/1986)

x_bonus_psb.jpg

Ať už si o PSB myslíte cokoliv, Disco bylo jedno z prvních opravdu slavných remixových alb historie a bez přehánění to bylo právě tohle album, které v druhé polovině 80. let odstartovalo módu remixových alb, na kterou později navázaly i skupiny jako The Cure, jež původně neměly s taneční hudbou pranic společného. Neil Tennat a Chris Lowe pak připravili ještě jeho další dvě pokračování, vždy vycházející převážně z nového materiálu a pokaždé je naplnili ve všech ohledech kvalitní a progresivní hudbou. (pk)

Pavel Kučera, Petr Pliska a Pavel Smutný, 4.10.2005